Isnin, 25 Jun 2012

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)



RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)

Sekolah            : Sm. St. Dominic, Lahad Datu.                                   Tarikh              : 21 Jun 2012 (Khamis)          
Kelas               : 2 Dedikasi                                                     Saiz Kelas        : 35 Orang
Waktu              : 12.25-1.35  PM                                              Tempoh           : 70 Minit
Tema               : Kemakmuran dan kekayaan negara kita menarik minat kuasa luar untuk menjajah
Topik               : Bab 5 : Kekayaan Ekonomi Sabah Menarik Minat Syarikat Borneo Utara British
Subtajuk          : 5.1 SBUB bertapak di Sabah
                        : 5.2 SBUB mengukuhkan kuasa di Sabah

Objektif  Pembelajaran                        : Di akhir pembelajaran, pelajar dapat:
                                                i) Menceritakan penapakan dan perluasan kuasa barat sehingga pengambilan Sabah oleh SBUB.
                                                ii) Menghuraikan peranan pemimpin tempatan dalam pentadbiran Sabah.
                                                iii) Mentafsir syarat-syarat piagam yang diberikan oleh kerajaan British untuk menubuhkan SBUB.

Hasil Pembelajaran                  : 1.2 Menceritakan penapakan dan perluasan kuasa barat sehingga pengambilan Sabah oleh SBUB.
                                                  2.1 Menghuraikan peranan pemimpin tempatan dalam pentadbiran Sabah.
                                                  3.1 Mentafsir syarat-syarat piagam yang diberikan oleh kerajaan British untuk menubuhkan SBUB.

Pengetahuan Lama Murid        : Nama lain bagi Sabah
Unsur Patriotisme                    : Perjuangan mempertahankan maruah negara Malaysia
Tingkah laku  Patriotisme        : Kebijaksanaan dalam membuat keputusan menguntungkan negara
Sumber P&P    : i) Rujukan      : Buku teks, buku rujukan, rujukan internet
                          ii) Alat           : Papan putih  dan Marker Pen
                         iii) Bahan        : Nota ringkas berkaitan dengan tajuk dan soalan pengukuhan
Pendekatan Pengajaran                        : Pembelajaran Kooperatif dan Sumbang Saran dan Visual Ruang.



Perkembangan pengajaran
Kandungan/ Konsep
Proses Pengajaran dan Pembelajaran                            
( Tindakan Guru dan Aktiviti Murid)
Jangkaan Pemikiran Murid
Catatan/ Nota
Set Induksi
(5 Minit)
Pengenalan kepada negeri Sabah.
i) Sesi soal jawab
- Fokus kepada Asal-usul nama Sabah dan pentadbiran awal di Sabah.
i) Pisang Saba
 (perkataan Bajau)

Perkataan “Saba”
Gambar berkaitan dengan Sabah.

Perkembangan
(Penerokaan)
( 15 Minit)
Pertapakan SBUB di Sabah
i) Dengan bimbingan guru, pelajar melengkapkan carta aliran berkaitan dengan pertapakan SBUB di Sabah secara perbincangan.
ii) Fokus kepada rentetan peristiwa yang membawa kepada penguasaan SBUB di Sabah.
iii) Ulasan dan perincian guru berkaitan hasil kerja pelajar.
i) Pelajar dapat melengkapkan carta aliran tentang kronologi pertapakan SBUB di Sabah.
Carta aliran tentang rentetan peristiwa pertapakan SBUB di Sabah.
Perkembangan
(Penerangan/ perbincangan)
( 20 Minit)
i) Syarat-syarat pemberian Piagam Diraja.
ii) Rasional pemberian piagam Diraja.
i) Pelajar menerangkan berkaitan dengan syarat-syarat piagam
ii) Pelajar menganalisis rasional pemberian piagam tersebut daripada kerajaan British.
iii) Sesi soal jawab antara kumpulan.
i) Pelajar dapat menyatakan 3 daripada syarat piagam.
ii) Pelajar dapat memberikan idea berkaitan dengan rasional pemberian piagam Diraja.
Syarat –syarat pemberian piagam
Struktur pentadbiran SBUB
Perkembangan
(Aplikasi/ Penelitian)
(20 Minit)
i) Struktur pentadbiran SBUB di Sabah.
ii) Peranan pemimpin tempatan dalam pentadbiran

i) Perbincangan pelajar mengenai soalan yang diberikan oleh guru.
ii) Perbincangan pelajar di bawah bimbingan guru.
iii) Pembentangan hasil perbincangan.
iv) Ulasan dan perincian guru.
- Pelajar dapat melakar struktur pentadbiran SBUB di Sabah.
ii) Pelajar dapat menyenaraikan 3 peranan pemimpin tempatan dalam pentadbiran SBUB.
Peranan pemimpin tempatan dalam pentadbiran
ii) Rasional pemberian piagam
Diraja.
Penutup
(Pentaksiran)
(10 Minit)
Rumusan keseluruhan P&P dengan pelajar menjawab soalan yang diberikan oleh guru.
i) Pertapakan SBUB di Sabah
ii) Pemberian Piagam Diraja
iii) Struktur pentadbiran SBUB di Sabah
i) Pelajar dapat menjawab soalan pengukuhan dengan baik dan dapat merumuskan keseluruhan perbincangan.
i) Soalan pengukuhan

Refleksi:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan