Rancangan
Pengajaran Harian Kajian Tempatan Tahun 5 SK DARAU Menggatal
Nama Guru
Pelatih :
Irwan Bin Jaisun
Mata Pelajaran : Kajian Tempatan
Tahun :
5 Aplikasi
Bilangan murid : 40 orang
Tarikh : 27 Februari 2013
Masa : 10.30 pagi hingga
11.30 pagi (60 minit)
Tema : Geografi Fizikal
Tajuk :
Bentuk Muka Bumi
Objektif
pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
i. Menyatakan bentuk-bentuk muka bumi
ii. Menyenaraikan kepentingan kawasan-kawasan
ini
Pendekatan
pengajaran : Pendekatan
tematik.
Kaedah dan teknik
pengajaran : i. Kecerdasan pelbagai
- Verbal-linguistik
- Intrapersonal
- Interpersonal
ii. koperatif
-
berkumpulan
Penerapan nilai : i. Kerjasama
ii. Menghargai
iii. Berbangga
Unsur-unsur
patriotisme : Berbangga dengan
kepelbagaian bentuk muka bumi di Malaysia
Kemahiran
generik :
KBKK
- Kemahiran merungkai
- Kemahiran menghubungkait
- Kemahiran menyenaraikan
Kecerdasan
Pelbagai :
i. Verbal-linguistik
ii. Interpersonal
iii. Intrapersonal
iv. Kinestetik
BBM : gambar bentuk muka bumi, soalan silang kata
Pengetahuan sedia ada
: Murid tahu tempat-tempat menarik
dalam negara kita
Langkah / Isi
Pelajaran
|
Isi Pelajaran
|
Prosedur
Pelaksanaan
|
Catatan:
Elemen Pembelajaran
Bestari/ Nilai
PSK/BBM
|
|
Butiran Pengajaran
(Aktiviti Guru)
|
Butiran
Pembelajaran
(Aktiviti Murid)
|
|||
Set
Induksi
+/-(5
minit)
|
Tempat-tempat
menarik di Negara kita
|
-guru
bertanyakan kepada pelajar tentang tempat-tempat menarik di dalam Malaysia.
-guru
bertanyakan apa yang menarik dengan tempat-tempat tersebut
-guru
menulis semua nama tempat-tempat yang disenaraikan oleh pelajar di papan
tulis
|
-
pelajar memberi jawapan tentang soalan yang diajukan oleh guru
-
|
Teknik:
Teknik Pemerhatian
Teknik Penyoalan
Kemahiran
Berfikir:
Kemahiran menghubungkait
Kecerdasan
Pelbagai (MI):
Verbal- Linguistik
Interpersonal
Intrapersonal
Unsur
patriotisme:
Sayangkan negara
ABM:
Papan tulis, marker
|
Langkah
1
+/-(10
minit)
|
Lakaran
kasar bentuk muka bumi
|
-guru
melakar bentuk muka bumi di papan tulis
-guru
membahagikan lakaran tersebut kepada beberapa bahagian
-guru
menyoal pelajar letaknya tempat-tempat menarik yang telah disenaraikan
|
-
Murid memerhati dan mendengar penerangan guru
-Murid
mengikuti arahan yang diberikan oleh guru
|
Teknik:
Teknik Penerangan
Kemahiran
Berfikir:
Kemahiran menghubungkait
Kecerdasan
Pelbagai (MI):
Interpersonal
Penerapan
nilai:
i. Menghargai
ii. Berbangga
ABM:
Lakaran bentuk muka bumi di papan
tulis
|
Langkah
2
+/-(20
minit)
|
Gambar
tempat-tempat menarik
|
-
Guru membahagikan murid-murid kepada enam kumpulan.
-
dalam kumpulan terangkan ciri-ciri yang terdapat dalam gambar tersebut
|
-murid-murid
duduk dalam kumpulan masing-masing
-murid-murid
akan membuat perbincangan dalam kumpulan.
-pelajar
akan menuliskan hasilan mereka di atas kertas majung yang disediakan
|
Kemahiran
Berfikir:
Kemahiran menghubungkait
Kemahiran merumus
Kecerdasan
pelbagai:
Intrapersonal
Kinestetik
Penerapan
nilai:
i. Bekerjasama
ABM:
Kertas majung, gambar kawasan menarik
|
Langkah
3
+/-(10
minit)
|
Pembentangan
kumpulan
|
-
Guru mengkehendaki murid-murid duduk di
dalam
kumpulan yang
sama.
Murid-murid
akan membawa kertas yang diberikan dalam kumpulan untuk dibentangkan di
hadapan kelas
|
-
murid-murid akan melakukan aktiviti yang diberikan secara berkumpulan.
-murid-murid
mendengar arahan daripada guru
|
Teknik:
Teknik Pemerhatian
Kemahiran
berfikir:
Kemahiran menghubungkait
Kemahiran menyenaraikan
Kecerdasan
pelbagai (MI):
Interpersonal
Intrapersonal
Verbal-linguistik
Penerapan
nilai:
i. Menghargai
ii. Bekerjasama
ABM:
-
|
Langkah
4
(10
minit)
|
i)
soalan pengukuhan
|
-
Guru memberikan soalan untuk dijawab oleh setiap pelajar.
|
-
Murid-murid masih berada dalam kumpulan yang sama untuk aktiviti menjawab
soalan pengukuhan
|
Teknik:
Teknik Penyoalan
Teknik Pengukuhan
Kemahiran
berfikir:
Kemahiran menghubungkait
Kemahiran merumus
Kecerdasan
pelbagai:
Interpersonal
Intrapersonal
Verbal-linguistik
Penerapan
nilai:
i. Kerjasama
ii. Menghargai
ABM:
Silang kata
|
Penutup
(5
minit)
|
-
Rumusan
-
Sesi soal jawab
|
-guru
bertanyakan tentang apa yang telah pelajar pelajari secara rawak
-Guru
membuat rumusan keseluruhan berkenaan tajuk pembelajaran pada hari ini.
|
-
Murid-murid akan membuat rumusan berdasarkan pengetahuan dan ilmu yang mereka
perolehi pada hari ini.
|
Teknik:
Teknik Penyoalan
Kemahiran
berfikir:
Kemahiran merumus
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan