Khamis, 25 April 2013

JURNAL REFLEKTIF MINGGUAN



JURNAL REFLEKTIF MINGGUAN
Nama                                                              : Irwan Bin Jaisun                                          
Opsyen / Kumpulan                                      : DPLI Sejarah 2                                
Nama Sekolah                                               : S.K Darau Menggatal                      
Tarikh/ Minggu                                              : 03 / 03 – 08/ 03/ 2013 ( Keenam)
Bil. Jurnal                                                      : 5/12/2013                                                                 
Tajuk Jurnal                                                  : “malu bertanya, sesat jalan”


1.    Isu/ Masalah/ Peristiwa

Budaya itulah yang sinonim dengan perbuatan dan perwatakan setiap kali kita cuba merungkai cara hidup sesebuah masyarakat. Begitu jugalah dengan topik yang ingin dibincangkan oleh guru pelatih dalam perbincangan minggu ini. Pelatih memfokuskan kepada tabiat “faham” dengan malasnya pelajar untuk bertanyakan soalan kepada guru semasa proses pembelajaran dijalankan dalam kelas walaupun ada yang tidak difahami oleh mereka. Keadaan ini, menyebabkan ilmu yang cuba disampaikan oleh guru tidak mampu ditafsirkan oleh pelajar secara menyeluruh dan disimpan sebagai maklumat kekal.
     
2.    Pandangan dan Perasaan terhadap isu / masalah / peristiwa

Melalui pemerhatian dan sesi pengajaran yang telah dijalankan oleh guru budaya malu bertanya dan budaya “faham” oleh pelajar merupakan satu cara bagi pelajar mengelakan guru bertanyakan soalan kepada mereka sehinggakan berlakunya proses pembelajaran secara “syok sendiri” oleh guru. Apabila perkara ini tidak diambil kisah secara menyeluruh adalah sia-sia guru menyampaikan maklumat kepada pelajar sedangkan apa yang cuba disampaikan tidak mampu difahami oleh sebahagian besar pelajar. Situasi ini juga. Boleh dikenal pasti apabila semasa proses menjawab soalan pengukuhan kebanyakan pelajar masih tidak mampu menjawab soalan yang diberikan dengan berkesan dan maklumat yang disampaikan tidak mampu menambahkan ilmu kepada mereka.

3.    Analisis isu / masalah / peristiwa

Sepanjang beberapa minggu melakukan pengajaran dalam kelas dan mula memahami setiap tabiat pelajar dalam kelas yang diajarkan, guru mendapati kebanyakan pelajar hanya mampu mencerna idea yang lebih bernas melalui perkongsian dan sesi soal jawab. Walaupun berlakunya proses pengajaran secara dua hala antara guru dengan pelajar, pelajar dengan guru tetapi masih terdapat pelajar yang tidak mengambil bahagian dalama sesi perbincangan. Pelajar inilah yang menyumbang kepada budaya kurang membantu dalam meningkatkan pengetahuan pelajar walaupun, guru telah menggunakan banyak BBM bagi memudahkan proses pembelajaran dijalankan. Apabila pelajar, tidak mampu mengajukan soalan tentang apa yang mereka kurang faham dengan maklumat yang daisampaikan oleh guru, dan rakan-rakan dalam perbincangan mereka akan menjadi pelajar yang pasif serta tidak mampu menerima maklumat secara maksimum.

4.    Cadangan idea untuk menyelesaikan masalah

Pelbagai kaedah telah digunakan oleh pelatih bagi merangsang pelajar bertanyakan soalan. Kaedah ini termasiklah memberikan hadiah kepada pelajar yang rajin bertanya tetapi kurang berkesan kerana pelajar aktif sahaja yang banya bertanyakan soalan. Keadaan ini juga tidak mampu mendorong para pelajar pasif bertanyakan soalan. Kaedah lain yang digunakan adalah menujukan terus permintaan kepada pelajar pasif apabila guru inginkan pendapat daripada mereka. Walaupun kaedah ini agak berjaya tetapi keberanian pelajar-pelajar ini adalah kurang dan perkara ini amsih lagi berlaku. Bagi meningkatkan rasa keyakinan pelajar-pelajar ini, semasa guru bertanyakan soalan “siapa yang mempunyai persoalan?” semua pelajar diwajibkan mengangkat tangan. Oleh itu, guru akan memilih secara rawak pelajar bagi bertanyakan jawapan ataupun menjawab soalan yang dikemukkan oleh guru. Melaliu kaedah ini, pembiasaan ini akan menyebabkan para pelajar berlumba-lumba mengangkat tangan bagi memotivasikan mereka. Secara perlahan-lahan budaya ini diharap akan dapat disemai dalam kalangan semua pelajar.

5.    Tempoh masa penyelesaian masalah

Tempoh masa penyelasaian masalah ini adalah secara berperingkat dan memerlukan masa yang panjang. Semua pihak juga haruslah sama-sama membantu pelajar ini. Sepanjang sesi pembelajaran yang dikendalikan oleh guru.


6.    Langkah-langkah penambahbaikan

Sudah dijelaskan tadi bahawa masalah ini berlaku disebabkan oleh budaya masyarakat yang tidak mendorong kepada pemikiran secara kreatif dan tabiat bertanyakan soalan oleh pelajar. Bagi meningkatkan keberanian dan keyakinan pelajar menjawab serta bertanyakan soalan secara sukarela, proses perubahan dijalankan secara berperingkat dan  berterusan. Guru juga boleh mencadangkan kepada guru matapelajaran lain agar kaedah ini boleh diguna pakai bagi membudayakan cara pemikiran kritis dan kreatif pelajar dalam mengutarakan soalan ataupun jawapan.

7.    Tindakan Susulan

Bagi meningkatkaln lagi sikap kesukarelaan pelajar menjawab dan bertanyakan soalan semasa proses soal jawab dilakukan, guru mestilah seorang yang mampu mendsiplinkan pelajar. Guru juga mestilah seorang yang tegas dalam menguatkuasakan sesebuah peraturan dalam kelas termasuklah bertanyakan soalan. Sesiapa yang terleka akan dihadapkan kepada guru disiplin.
Catatan:


 Pelajar                                            Guru pembimbing                  Pensyarah Penyelia


………………………..                                ….…………………………           ….………………………..
( Irwan Bin Jaisun )                          ( Adzrul Bin Puddin )                 ( Dr. Lisa Yip Shukye   )


Tiada ulasan:

Catat Ulasan